Biofonies: Escolta Interespècies - Arquea Colectivo Felicity Mangan  Marzia Matarese

BIOFONIES: ESCOLTA INTERESPÈCIES

De l'1 al 5 de desembre a Hangar.org

PARTICIPANTS_

ARQUEA COLECTIVO/FELICITY MANGAN 


ARQUEA COLECTIVO se situa a la intersecció entre la creació sonora, les arts visuals i la biologia. És un assemblatge viu, compost per microorganismes que habiten territoris especulatius, paisatges sonors que connecten altres dimensions espai-temporals, l’aparell fònic d’un sintetitzador modular, la retina d’una càmera de microscopi i dues humanes que hi interactuen a diversos nivells: Marzia Matarese i Patricia Usero. Treballant a partir de formats com la performance audiovisual i el cinema expandit, el col·lectiu proposa una exploració vídeo-sònica de territoris i devenirs entre la matèria física en descomposició i paisatges imaginaris creats en diàleg amb els contextos on es desenvolupa la peça. 

MARZIA MATARESE
Artista visual i micòfila, treballa amb metodologies indisciplinades i ficcions especulatives per donar forma a obres en diferents formats: vídeo, fotografia, instal·lació, performance i medis de cultiu. La seva pràctica explora les relacions entre mons biòtics, abiòtics i artificials a través de cosmotècniques especulatives i estratègies encarnades que qüestionen l’excepcionalisme humà, obrint espai per a ecologies queer postnaturals.

PATRICIA USERO
Artista sonora immersa en l’univers dels sintetitzadors modulars, la construcció d’instruments DIY/DIWO i la recerca sobre l’ús d’elements naturals en l’electrònica clàssica. El seu treball s’articula al voltant de l’escolta profunda i el diàleg entre registres sonors naturals i sistemes de síntesi, a través dels quals es filtren geofonies, biofonies i antropofonies. Crea paisatges sonors que posen en relleu el paper del so en la comunicació i la supervivència multiespècie, explorant les emocions que sorgeixen de la nostra relació amb l’entorn.

Quines són, per a tu, les potencialitats de la cultura digital oberta?

"Creiem profundament en la pràctica col·lectiva i en la importància de construir juntis eines per a imaginar i materialitzar altres mons possibles. La tecnologia no és neutral, i la cultura digital oberta permet l'accés i la transmissió del coneixement tecnològic en un context de retroalimentació i enriquiment continu. Aquesta cultura ens permet repensar i revisar juntis aquestes eines, vetllar pels seus valors i exigir un ús just d'aquestes."



FELICITY MANGAN
Artista, compositora i educadora australiana establerta a Berlín (Alemanya). La seva pràctica es nodreix d’ecosistemes com aiguamolls, cursos d’aigua i sòls, des d’on crea música immersiva i quasi-bioacústica mitjançant la combinació d’enregistraments de camp i síntesi sonora.
El seu treball s’ha presentat en festivals i centres d’art d’arreu d’Europa, com Nextones (2021), FOCUS – INA GRM (2023) i Sonic Acts, entre molts altres.
A més dels seus projectes en solitari, com Creepy Crawly (Mappa Editions), Bell Metal Reeds (One Instrument), Wet on Wet (Warm Winters Ltd./KlammKlang) i el recent LP String Figures (Elevator Bath), Mangan ha col·laborat amb diversos artistes en propostes sonores i escèniques.

Quines són, per a tu, les potencialitats de la cultura digital oberta?

"La cultura digital oberta és important per a proporcionar un espai accessible i obert en el qual explorar les possibilitats de l'expressió creativa a través d'eines i entorns digitals."


FORMACIONS_


ARQUEA COLECTIVO._ ESDEVENIR PAISATGE. CULTIVAR L’ESCOLTA D’ASSEMBLATGES MULTIESPÈCIE 

1 i 2 de desembre de 18 a 20:30 h

Antigues oficines d'Hangar.org

Inscriu-t’hi


Durant dos dies, obrirem un espai col·lectiu d’exploració i creació amb la intenció d’imaginar noves formes d’escolta més enllà de l’humà. El taller proposa una immersió en la construcció de micropaisatges multiespècie que acullen petites ecologies híbrides i mutants, composades per organismes espontanis, matèria orgànica en descomposició o recomposició, dispositius electrònics, sensors i micròfons. Aquests elements ens permetran capturar i traduir senyals de l’entorn en estímuls elèctrics, modulació analògica i so.

El primer dia el dedicarem a imaginar i assemblar micropaisatges: geografies postnaturals sorgides d’un exercici de paisatgisme especulatiu. Mitjançant la distorsió de la tècnica científica del cultiu en plaques de Petri (utilitzada habitualment per fer créixer fongs i bacteris), explorarem la creació de paisatges divergents a escala microscòpica.

Aquests micropaisatges es construeixen a partir de fragments de territoris físics o afectius, posant l’atenció en les organicitats, vincles, restes i memòries que s’hi activen. Esdevenen una eina per narrar l’espai a partir de les relacions invisibles entre els éssers que l’habiten, desviant-se de les representacions normatives tant de l’espai com de les interaccions interespècie.

El segon dia ens reunirem per construir col·lectivament dispositius d’escolta DIY/DIWO (Do It Yourself / Do It With Others). Aquests inclouran des de micròfons de contacte —que permeten captar les vibracions internes d’objectes sòlids o cossos vius— fins a hidròfons, que obren l’accés al món sonor submergit, així com sensors capaços de traduir fenòmens ambientals (humitat, temperatura, llum, moviment...) en senyals elèctriques.

Aquestes senyals podran modular, alterar o desencadenar sons dins d’un sistema modular analògic, cosa que permet experimentar amb processos de traducció entre llenguatges i matèries diverses.

L’objectiu no és només produir sons, sinó crear les condicions per a una escolta expandida i desenvolupar eines que obrin canals de percepció cap a altres formes de vida i existència. Escoltar a través d’aquestes pròtesis sonores és, també, una manera de preguntar-se:

Al final del taller, elaborarem de manera col·lectiva un text compartit, fruit de les experiències viscudes durant el procés, que serà recitat com a part de la performance final. 

Els materials estan inclosos al taller.

Cal portar un fragment, millor si de matèria orgànica, una superfície porosa o un objecte amb el qual tenim una vinculació o amb el qual estem en contacte, que pugui connectar amb el propi entorn afectiu i relacional.



FELICITY MANGANPOLY._BIORITMES – GRAVAR I COMPOSAR MÚSICA AMB ENREGISTRAMENTS DE CAMP I SONS TROBATS

3 i 4 de desembre de 18 a 20:30 h

Antigues oficines d'Hangar.org

Inscriu-t’hi


Felicity Mangan conduirà un taller de dos dies centrat en la gravació i composició amb enregistraments de camp (field recordings) i sons trobats, amb un èmfasi especial en l’escolta d’altres espècies.

Establerta a Berlín, Mangan és reconeguda per la seva música electrònica immersiva, que es basa en enregistraments personals i arxius sonors per crear composicions quasibioacústiques, que evoquen ecosistemes vius i paisatges sonors orgànics.

Ha publicat diversos projectes com Creepy Crawly (Mappa Editions), Wet on Wet (Bandcamp) i més recentment String Figures (Bandcamp).

Durant el primer dia, explorarem eines i tècniques de gravació en un taller pràctic. Posteriorment, farem una sortida de camp a un parc proper a Hangar per enregistrar sons in situ.

El segon dia treballarem a l’estudi, on cada participant desenvoluparà una peca sonora pròpia en un entorn de producció digital, amb el guiatge i les tècniques de treball de Felicity Mangan.

Per assistir al taller es recomana tenir coneixements bàsics sobre programari d'edició de so.




PERFORMANCE_

5 de desembre a les 20h

Sala Ricson d'Hangar.org

Accés lliure

ARQUEA COLECTIVO

Una performance audiovisual experimental on la imatge i el so emergeixen d’assemblatges d’organismes i paisatges multiespècie. Arquea Colectivo proposa una exploració vídeo-sònica de territoris i devenirs suspesos, entre la matèria en transformació, organismes vius i paisatges especulatius construïts en tensió i diàleg amb els entorns que han inspirat la peça. La presentació es realitzarà en un sistema multicanal 4.1, configurant un espai sonor immersiu on sons, micropaisatges i intervencions col·lectives convergeixen per donar forma a una experiència coral.

FELICTY MANGAN

Felicity Mangan presentará d’una peça electroacústica en directe que combina enregistraments de camp i síntesi sonora per crear paisatges sonors vius, entre el real i l’imaginat. Una experiència auditiva que obre l’escolta a formes de vida sovint invisibilitzades o silenciades.


Impulsat per:

Logo-horitzontal-negatiu-blanc

Amb el suport de:

cultura_blanc_h2
icec_gencat_color
empresa_h3
AJBCN_Sign_Com_3

Finançat per la Unió Europea-NextGenerationEU

PRTR_Catala_Blanco

En col·laboració amb:

hangar-logo-invert

©2025 EINXS copyleft. created by BITLAB info@bitlab.cat